Αυτόματοι μηχανισμοί εκτός της πεπατημένης
Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 07, 2015 7:39 pm
Όλοι γνωρίζουμε τη μορφή ενός αυτόματου μηχανισμού όπως έχει επικρατήσει από τη δεκαετία του 60 έως σήμερα όπως πχ η eta 2824-2:
Όμως για διάφορους λόγους όπως η παράκαμψη πατεντών των ανταγωνιστριών εταιρειών, η δημιουργία λεπτότερων ρολογιών, οι εταιρείες πειραματίστηκαν και με άλλες μορφές αυτόματων μηχανισμών. Ποιοι είναι αυτοί οι μηχανισμοί; Ας τους γνωρίσουμε λοιπόν μέσα από αυτή τη μικρή παρουσίαση
1)BUMPER
Αυτοί οι μηχανισμοί χρησιμοποιούν ένα ρότορα ο οποίος πραγματοποιεί ένα ημικύκλιο πρώτα προς τη μια κατεύθυνση και έπειτα προς την αντίθετη. Τέτοιας μορφής ήταν και οι πρώτοι αυτόματοι μηχανισμοί για ρολόγια χειρός αφού τον εφηύρε ο ωρολογοποιός John Harwood:
Οι μηχανισμοί αυτοί επιβίωσαν μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 50 μέχρι να παρακαμπτούν(ή να λήξουν) οι πατέντες που είχε υποβάλει η Rolex για το μηχανισμό της με πλήρη ρότορα. Οι πιο γνωστές εταιρείες με αυτού τους μηχανισμούς είναι η Omega και η Zenith με την Omega 353(κλπ) και την Zenith 133.8 αντίστοιχα:
2)ΜΙΚΡΟΡΟΤΟΡΑΣ
Οι μηχανισμοί με μικρορότορα έγιναν γνωστοί από τη Universal Geneve που τους χρησιμοποίησε στα περίφημα Polerouter. Σε αυτούς τους μηχανισμούς ο ρότορας έχει μικρή διάμετρο επιτρέποντας τη κατασκευή λεπτών ρολογιών:
Τέτοιους μηχανισμούς έβγαλε και η Buren η οποία ήρθε σε διαμάχη με την Universal Geneve αφού είχε καταθέσει τις πατέντες για το μηχανισμό της ένα χρόνο νωρίτερα από τη Universal Geneve. Χάρη στο μηχανισμό της Buren έγινε δυνατή η δημιουργία του πρώτου αυτόματου χρονογράφου από τη Heuer-Breitling-Buren τον γνωστό cal 11 αφού το module του χρονογράφου τοποθετήθηκε πάνω από το μηχανισμό της Buren
Heuer call 11
3)ΡΟΤΟΡΑΣ ΜΕ ΓΡΑΝΑΖΙ
Πρόκειται για ένα περίεργο σύστημα που απ' όσο ξέρω το υιοθέτησε μόνο η Longines και η Citizen. H Longines το σχεδίασε για 2 λόγους: Έτσι παράκαμπτε τη πατέντα της Eterna για τα ball bearings(τα ρουλεμαν στο ρότορα) και της επέτρεπε να δημιουργήσει λεπτότερα ρολόγια. Το κεντρικό γρανάζι αποτελεί μέρος του ρότορα και βοηθάει στο να αποσοβηθεί οποιαδήποτε ανώμαλη κίνηση του ρότορα κρατώντς τον στη θέση του:
H Citizen εφάρμοσε ένα παρόμοιο σύστημα αν και ο μηχανισμός της είναι κατά τη γνώμη μου λιγότερο καλαίσθητος από αυτόν της Longines:
4)tag heuer v4 Monaco
Αυτό το ρολόι είναι καινοτόμο από πολλές απόψεις αλλά εδώ μας ενδιαφέρει ο ρότορας ο οποίος αποτελείται από ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο που κινείται πάνω κάτω όπως φαίνεται στην εικόνα:
Όμως για διάφορους λόγους όπως η παράκαμψη πατεντών των ανταγωνιστριών εταιρειών, η δημιουργία λεπτότερων ρολογιών, οι εταιρείες πειραματίστηκαν και με άλλες μορφές αυτόματων μηχανισμών. Ποιοι είναι αυτοί οι μηχανισμοί; Ας τους γνωρίσουμε λοιπόν μέσα από αυτή τη μικρή παρουσίαση
1)BUMPER
Αυτοί οι μηχανισμοί χρησιμοποιούν ένα ρότορα ο οποίος πραγματοποιεί ένα ημικύκλιο πρώτα προς τη μια κατεύθυνση και έπειτα προς την αντίθετη. Τέτοιας μορφής ήταν και οι πρώτοι αυτόματοι μηχανισμοί για ρολόγια χειρός αφού τον εφηύρε ο ωρολογοποιός John Harwood:
Οι μηχανισμοί αυτοί επιβίωσαν μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 50 μέχρι να παρακαμπτούν(ή να λήξουν) οι πατέντες που είχε υποβάλει η Rolex για το μηχανισμό της με πλήρη ρότορα. Οι πιο γνωστές εταιρείες με αυτού τους μηχανισμούς είναι η Omega και η Zenith με την Omega 353(κλπ) και την Zenith 133.8 αντίστοιχα:
2)ΜΙΚΡΟΡΟΤΟΡΑΣ
Οι μηχανισμοί με μικρορότορα έγιναν γνωστοί από τη Universal Geneve που τους χρησιμοποίησε στα περίφημα Polerouter. Σε αυτούς τους μηχανισμούς ο ρότορας έχει μικρή διάμετρο επιτρέποντας τη κατασκευή λεπτών ρολογιών:
Τέτοιους μηχανισμούς έβγαλε και η Buren η οποία ήρθε σε διαμάχη με την Universal Geneve αφού είχε καταθέσει τις πατέντες για το μηχανισμό της ένα χρόνο νωρίτερα από τη Universal Geneve. Χάρη στο μηχανισμό της Buren έγινε δυνατή η δημιουργία του πρώτου αυτόματου χρονογράφου από τη Heuer-Breitling-Buren τον γνωστό cal 11 αφού το module του χρονογράφου τοποθετήθηκε πάνω από το μηχανισμό της Buren
Heuer call 11
3)ΡΟΤΟΡΑΣ ΜΕ ΓΡΑΝΑΖΙ
Πρόκειται για ένα περίεργο σύστημα που απ' όσο ξέρω το υιοθέτησε μόνο η Longines και η Citizen. H Longines το σχεδίασε για 2 λόγους: Έτσι παράκαμπτε τη πατέντα της Eterna για τα ball bearings(τα ρουλεμαν στο ρότορα) και της επέτρεπε να δημιουργήσει λεπτότερα ρολόγια. Το κεντρικό γρανάζι αποτελεί μέρος του ρότορα και βοηθάει στο να αποσοβηθεί οποιαδήποτε ανώμαλη κίνηση του ρότορα κρατώντς τον στη θέση του:
H Citizen εφάρμοσε ένα παρόμοιο σύστημα αν και ο μηχανισμός της είναι κατά τη γνώμη μου λιγότερο καλαίσθητος από αυτόν της Longines:
4)tag heuer v4 Monaco
Αυτό το ρολόι είναι καινοτόμο από πολλές απόψεις αλλά εδώ μας ενδιαφέρει ο ρότορας ο οποίος αποτελείται από ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο που κινείται πάνω κάτω όπως φαίνεται στην εικόνα: