Και αν έχω χτίσει, αγαπητέ - είσαι και συνάδελφος, έστω και σε άλλο είδος φωτογραφίας - Σπύρο.
20 χρόνια κλείνω φέτος που γράφω για τα ρολόγια και περισσότερες από 7.000 σελίδες σε περιοδικά, σάιτ, φόρουμς της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Και - δεν έχω παράπονο - χιλιάδες διάβασαν, έμαθαν, αγάπησαν το ρολόι.
Αλλά υπάρχουν και κάποιοι που σπάνε κόκαλα - για να μην γράψω κάτι άλλο..
Το θέμα του τι είναι ΥΩ διαπνέει όλα μου τα κείμενα και αν θέλεις πραγματικά να καταλάβεις πιάσε και διάβασε μερικά από αυτά στο σάιτ μου veryimportantwatches.com.
Όμως και στα Ελληνικά φόρουμ το τι είναι ΥΩ το έχω περιγράψει με ευθύ και σαφέστατο τρόπο πολλάκις.
Η πλέον πρόσφατη είναι στο φόρουμ όπου γράφουμε και οι δυο αυτή τη στιγμή.
Για να δεις για τι χτίσιμο μιλάμε ξεκίνησα να γράψω για τις αλλαγές στην κορυφή της ΥΩ και σεβόμενος ότι κάποιοι ίσως να μην ήξεραν τι είναι και κάποιοι άλλοι να δυσκολεύονταν να το χωνέψουν, ξεκίνησα πρώτα με το τι είναι η ΥΩ.
Έγραψαν διάφοροι, παρακάτω θα βρεις και την δική μου τοποθέτηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ποστ του captain το οποίο θεωρεί ότι δεν απαντήθηκε ανήκει στο συγκεκριμένο θέμα.
Τι να πω;
Από την πρώτη σελίδα αρχίζω να ρωτώ τους άλλους τι πιστεύουν ότι είναι η ΥΩ.
Στη δεύτερη σελίδα δίνω την κεντρική μου διατύπωση, η οποία - νομίζω - είναι πλήρης και σαφέστατη - αντικειμενική.
Ιδού:
Λοιπόν επειδή σας βλέπω λίγο «διστακτικούς», θα κάνω μια γενική τοποθέτηση για την ΥΩ και θα προχωρήσω στο «ζουμί», επί του οποίου θα ήταν χαρά μου να δω τι λέτε.
Ο όρος Υψηλή Ωρολογοποιία (γαλλιστί Haute Horlogerie) αποτελεί μεταφορά του όρου «Haute Couture» από τον χώρο της μόδας στον χώρο του ρολογιού.
Κατ’ αναλογία λοιπόν με την διαφορά μεταξύ Prêt à porter και Haute Couture στον χώρο της μόδας στην Ωρολογοποιία έχουμε την απλή και την Υψηλή.
Αυτό όλο ήταν ένα εύρημα του Ομίλου Richemont, ανάλογο με την δημιουργία του Σαλονιού της Γενεύης, που διαχωρίζει τις εταιρείες του Ομίλου από τις – διαφόρων ειδών – εταιρείες που συμμετέχουν στην Έκθεση της Βασιλείας.
Τώρα, κάτω από αυτή την «στέγη» το Richemont «χώρεσε» και την Baume & Mercier κ.λπ. κ.λπ.
Μετά ο όρος εξαπλώθηκε και γενικοποιήθηκε – υιοθετήθηκε από πολλές εταιρείες και βέβαια τους ανεξάρτητους ωρολογοποιούς.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αντικείμενο Υψηλής Ωρολογοποιίας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το κάθε ρολόι του οποίου ο μηχανισμός είναι κατασκευασμένος με μεγάλη επιμέλεια και τεχνογνωσία, με αρκετή χειροποίητη εργασία, με τρόπον ώστε αν ένας ωρολογοποιός του μέλλοντος βρει το ρολόι το 2500 και το ανοίξει να θαυμάσει την ποιότητα στην κατασκευή και τις επιδόσεις του προγόνου του ωρολογοποιού.
Το θέμα περιπλέχθηκε στη συνέχεια όταν άρχισε το ντελίριο με το in house ή μη in house, το ποιος είναι manufacture και πόσο manufacture είναι ο καθένας, το αν ο Valjoux 7750 είναι «όνειδος» ή πιο σταθερός και ακριβής από τον σημαντικότερο in house μηχανισμό κ.λπ. κ.λπ.
Υψηλή Ωρολογοποιία «βαφτίστηκαν» και τα ρολόγια με 3 κιλά διαμάντια και κάσα από υπέρ-πολύτιμα υλικά – γιατί όχι αφού μέρος της Τέχνης της Υψηλής Ωρολογοποιίας είναι και η εξεζητημένη decoration.
Η Rolex αποκηρύσσει τον όρο. Τι θα πει «Υψηλή Ωρολογοποιία» διερωτώνται υψηλά στελέχη της; Οι άλλοι είναι «Χαμηλή Ωρολογοποιία»;
Και πως αυτοαποκαλούνται Υψηλή Ωρολογοποιία ένα κάρο εταιρείες που δεν έχουν ποτέ κατασκευάσει ούτε έναν μηχανισμό;
Επί του θέματος τοποθετούνται διάφοροι, αλλά πόσοι από αυτούς γνωρίζουν – ή θυμούνται γιατί ο Franck Muller το είπε απερίφραστα σε μια από τις συνεντεύξεις που μου έδωσε: Η Patek μέχρι το 1930 (δηλαδή επί 90 χρόνια) δεν είχε κατασκευάσει ούτε έναν μηχανισμό!!! Μήπως δεν ανήκει στην Υψηλή Ωρολογοποιία;
Η σούμα: Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Breguet, Blancpain, Jaeger-LeCoultre, A Lange & Soehne, Cartier, Girard-Perregaux, IWC, Franck Muller (αν και ακόμη και αυτόν κάπου άκουσα ότι τον αμφισβήτησαν, προφανώς άσχετοι με τον χώρο, αφού αποτελεί τον βασικό κρίκο της αλυσίδας της ΥΩ με απίστευτη προσφορά στο χώρο), Ulysse Nardin, Piaget, Zenith
Από τους νέους οι παρακάτω εταιρείες ή μεμονωμένοι ωρολογοποιοί, εύκολα εντάσσονται στη λίστα: Roger Dubuis, Urwerk, de Bethune, Richard Mille, François-Paul Journe, Crédor, Svend Andersen, Antoine Preziuso, Greubel Forsey, MB&F, Harry Winston,
Αλλά είναι η Hublot, η Hermès, η Chopard, η Panerai, η Montblanc, η Van Cleef & Arpels, η TAG Heuer, η Bvlgari, η RJ-Romain Jerome, Υψηλή Ωρολογοποιία;
Η Omega;
Και τέλος πάντων είναι ΥΩ η Rolex ή δεν είναι;
Περιμένω τη γνώμη σας και θα τοποθετηθώ."
Μετά τοποθετήθηεκαν διάφοροι βάζοντας και ονόματα εταιρειών.
Απάντησα. Δες όλες τις σελίδες.
Στην 4η επανέρχομαι και λέω ότι ο όρος ΥΩ δεν είναι βραβείο σαν το Νόμπελ. Δεν απονέμεται και δεν κερδίζεται επίσης όπως το COSC - βάση προδιαγραφών.
ΤΟ ΘΕΜΑ:
http://watchfunclub.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=3480" onclick="window.open(this.href);return false;
Επισκέψου αν θέλεις το mywatch να δεις πόσα θέματα έχω κάνει με αυτό το ερώτημα.
Φιλικά
Κωστής
ΥΓ. Αν προσέξεις το θέμα έχει μετά το ΑΡΧΗ ΕΠΟΧΗΣ το γράμμα Α. Είχα σκοπό να συνεχίσω τη σειρά, αλλά η επιμονή κάποιων να χαλάνε τα θέματα όταν είναι σοβαρά με κούρασαν και σταμάτησα να γράφω στο φόρουμ.
ΥΓ2. Για το θέμα του πως να κατατάξεις τα ρολόγια της Βασιλείας, μην μπερδεύεσαι.
Κάνε ότι κάνεις και σε μια έκθεση αυτοκινήτου. Θαυμάζεις τη Bugatti, βλέπεις αν έβγαλαν καλύτερο Opel, Fiat, Audi, BMW, Mercedes - δεν σε ξέρω - από αυτό που έχεις ή ονειρεύεσαι να πάρεις σύντομα και δεν κάθεσαι να σκέφτεσαι σενάρια συνομωσίας ότι η Bugatti είναι ακριβή γιατί τόσα τους έλειπαν και το Fiat φτηνό γιατί είναι καλοί άνθρωποι. Κάνουν άλλο πράγμα, έχουν άλλα υλικά, άλλη τεχνολογία, άλλο κοινό, άλλη παραγωγή...
Τόσο απλά.