ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
δυστηχως δεν εχω χρονο να γραψω αλλα κανω ενα copy paste (το ξερω ειναι ασχημο αλλα...) ενα αρθρο αρκετα ενημερωτικο ....δεν γνωριζω απο που μπορεις να αγορασεις αθηνα καλα προιοντα περιποιησης ...οσοι μπορουν ας μας ενημερωσουν.... εγω χρησιμοποιω τα saphir τα οποια ειναι εξαιρετικα....
Alright then, after spending many weeks delving into the minute details of shoe construction, memorizing the entire history of the worldwide tanning industry, obtaining and studying the last and pattern archives of 47 footwear manufacturers from 5 different countries, you have finally decided on THE perfect pair of dress shoes. Dress shoes that not only speak to you, but announce to the entire world that you have arrived; and arrived with panache, for no one could see the graceful lines and gleaming calfskin and not understand that they are in the presence of a man of dignity and taste. Unfortunately, as is often the case, on the appointed day that the imaginary Barker in your head was primed to perform said announcement, Mother Nature decided to moisten the proceedings. Suddenly, your sodden leather perfection quickly deviated from panache to pancake, the graceful lines somehow remembered that exposed joint your Grandmother so thoughtfully left you, and the gleaming calfskin decided that it would rather, well, gleam another day. Despite the days’ disappointment, however, all is not lost.
Shoes are meant to be worn (and worn means in all sorts of conditions) and this requires an additional, minor expense, and equally minor effort, to ensure that your investment in a high quality shoe is a long-term one rather than a short-term one.
Wooden shoe trees are mandatory for the proper care of a calfskin dress shoe. Actually, despite the analogy above, when a shoe deteriorates, it does so from the inside out. Leather linings are vegetable tanned (meaning they are processed using, among other things, natural extracts that allow the leather to be soft and pliable) and therefore are much more prone to rotting as they do not have the ‘protection’ of the harsher chemicals (Chromium salts, dyes, etc.) that are used in the tanning and finishing of upper leather. Also, most people perspire a great deal from their feet, and the linings and insoles are able to absorb this perspiration. The main benefit of a WOODEN shoe tree is the quick absorption away from the linings and insoles of this moisture under tension. Without a wooden shoe tree, the linings (and therefore the uppers) would loose this moisture slowly, and contract when the moisture leaves. The shrinking/expanding process that occurs without the use of shoe trees cause the linings to deteriorate much more quickly than they otherwise should. The most popular wood used in the manufacture of shoe trees in the US is Cedar (which is light, absorbs very well and deodorizes) while Birch is most often seen in Europe, as Cedar is not native there. Both work equally well, in my opinion, while metal and plastic are to be avoided, as neither absorbs very well. As for design, a split front (the tension is side-to-side) with a full heel and handle is very versatile, but many options are available.
http://www.woodlore.com/
http://www.rstco.com/
http://www.dunkelman.com/
True shoe aficionados can argue for hours over whether wax or cream is the most effective polish for their prized footwear. Both are effective, and the use of one or the other is certainly necessary for the proper upkeep of your shoes.
Paste (Wax) Polish
Finding the ‘recipe’ that manufacturers use for their paste, or wax, polish is as difficult as prying a BBQ sauce recipe from a Texan - can’t seem to be done. Nevertheless, in examining the Material Handling Safety Datasheets that the government requires of these concoctions, it appears that the overwhelming ingredient is Stoddard Solvent (Naphtha) which, in the case of Kiwi (division of Sara Lee) and Kelly’s (Fiebings, Inc. in Milwaukee) exceeds 90%. The two other popular shoe polish brands here, Lincoln and Angelus, do not make their MSDS as readily available, so I cannot speak to their main ingredient, but both seem to contain more pigment/waxes than the more popular Kiwi*. A notable exception is the Avel wax polishes (Saphir and Medaille D’Or) which both use a turpentine (natural) base. All use some combination of Carnauba and Beeswax as a binder.
Despite this information, which would seem to counter-act the marketing messages of these products, all are useful in the general upkeep of the finish of fine dress shoes. A personal observation is that Lincoln and the Avel polishes are the most effective in regards to coverage, protection and filling/fixing minor scuffs and cuts.
http://www.herc.org/library/msds/shoepolish.htm
http://www.avel.es/ang/ingles/index4.html
http://www.lincolnshoepolish.com/
http://www.fiebing.com/product.asp?typeID=11
Cream Polish
Available in a huge variety of colors, Cream Polish is very similar to the harder wax polishes with the main difference being some subtraction of solvent and a corresponding addition of mineral oil, or similar ingredient. While equal in it’s ability to impart color, the cream polishes generally do not have the same ability to cover the inevitable scuffs and cuts that a leather shoe is prone to experience. In addition to the above manufacturers, others of note are Urad (Italy), Colonnil (Germany) and Smart (Turkey).
http://www.urad.it/english/01pomata.htm
Conditioner/Cleaners
The most under-used products in the shoe care market might very well be the neutral, more natural ‘cleaner & conditioner’ products. In my opinion, the continual use of these products on a weekly (or more often) basis is far more important to the overall ‘health’ of a fine leather upper than even the regular use of colored waxes and creams. Easy to apply, these products all go a long way in keeping leather supple, protected and, in the case of the brown tones, help to bring out that all important ‘patina’ that can only develop naturally thru time and attention. Containing little or no harmful chemicals, any of the following are worth investing in: Allen Edmonds Conditioner/Cleaner, Crema Alpina (Italy), Renovateur by Avel (Spain/France) and Lexol (USA).
http://www.lexol.com/
http://www.nubian1880.it/english/homepage.html
The Process
Your shoes should be polished and/or conditioned at least a couple times a month…each week, ideally. Even if you don’t do this yourself, drop a pair off at your local shoe repair shop or stop by a shine stand as often as possible. You can even purchase a set-up and give it to your favorite cobbler/bootblack and ask that they use these products to care for your shoes. If you choose to polish/clean/condition your shoes yourself, start by applying a liberal amount of one of the conditioner/cleaners mentioned above. Allow a few minutes and promptly rub briskly with a cotton or felt rag. The shoe bags that often come in the box with ‘better’ shoes are ideal for this…simply cut into large strips for your polishing use. Next, apply the appropriate shoe cream to areas that are showing the most wear. It is not necessary for the colors to match exactly (except for black, obviously), but to either blend in, or to highlight at your choosing. For example, a ‘cognac’ colored shoe might see ‘tan’, ‘mahogany’, ‘light brown’ or ‘mid-brown’ polishes; or maybe all four. Experiment. After the cream hazes over, apply another coat of cleaner/conditioner and let sit for a few minutes. Take a high quality horsehair brush (the best are from Frank-Brushes, in Germany) and brush along the sides and across the vamp (top to the tip). Next, apply your choice of wax/paste polish and, again, allow to haze over. After 5 minutes or so, brush off as before. Finally, re-apply one more coat off cleaner/conditioner, allow to dry for a minute or two, and brush again. You can stop now, or continue to a ‘spit-shine’ step, which really just involves taking and old necktie (or nylon hose), misting a little water onto your shoe, and rapidly buffing with the silk rag. The heat from the quick motion combined with a little water will ‘build’ another protective layer onto your shoe. A final step, though one I do not really recommend for most, is to use a ‘edge dye’ (we simply use leather dye from Fiebings) to dye the sole/welt edge and trim. This is tricky, and it is easy to ruin an upper if you do not do this carefully with the included dauber, so I would leave this to the cobbler, but the leather dye is readily available from Fiebings.
Find a Cobbler
Which brings me to my final suggestion in regards to proper care of your shoes…make friends with your local cobbler. If you do not use one regularly, ask around. Every town has at least one guy who has been around for awhile, and knows how to re-build good shoes. Really, what qualifies as a good shoe now, was a pretty average shoe not too long ago, so if someone has been around for a good while, chances are you will not give them anything they have not seen before. And the better the shoe they see, the better the work they will want to do. Trust me, most everything now is cardboard and paper…the older guys don’t get to work on the good stuff much any longer. And when you find the best one in your area, tell him you will pay for his best work, not just what’s on his price list. Make sure you see a group of machines (and I mean ones that have seen years of use) and lots of scraps lying around…I have yet to meet a good cobbler who had a spotless shop. Ask him how old his MacKay is…ask him who works on it (nobody does anymore, they have to do it themselves)…ask him how he builds up heel bases (next to impossible to buy ready-made anymore)…ask him where his outsoles are sourced from (the last US source for really good outsoles, WestTan, just closed up; the German stuff is the best, at the very least make sure they are not cream colored - they are cheap, should be dark tan or darker). If the guy is worth his salt, he will entertain your questions, and will give you a top notch job. Find him and patronize his shop.
...απο το www.francos.com
Alright then, after spending many weeks delving into the minute details of shoe construction, memorizing the entire history of the worldwide tanning industry, obtaining and studying the last and pattern archives of 47 footwear manufacturers from 5 different countries, you have finally decided on THE perfect pair of dress shoes. Dress shoes that not only speak to you, but announce to the entire world that you have arrived; and arrived with panache, for no one could see the graceful lines and gleaming calfskin and not understand that they are in the presence of a man of dignity and taste. Unfortunately, as is often the case, on the appointed day that the imaginary Barker in your head was primed to perform said announcement, Mother Nature decided to moisten the proceedings. Suddenly, your sodden leather perfection quickly deviated from panache to pancake, the graceful lines somehow remembered that exposed joint your Grandmother so thoughtfully left you, and the gleaming calfskin decided that it would rather, well, gleam another day. Despite the days’ disappointment, however, all is not lost.
Shoes are meant to be worn (and worn means in all sorts of conditions) and this requires an additional, minor expense, and equally minor effort, to ensure that your investment in a high quality shoe is a long-term one rather than a short-term one.
Wooden shoe trees are mandatory for the proper care of a calfskin dress shoe. Actually, despite the analogy above, when a shoe deteriorates, it does so from the inside out. Leather linings are vegetable tanned (meaning they are processed using, among other things, natural extracts that allow the leather to be soft and pliable) and therefore are much more prone to rotting as they do not have the ‘protection’ of the harsher chemicals (Chromium salts, dyes, etc.) that are used in the tanning and finishing of upper leather. Also, most people perspire a great deal from their feet, and the linings and insoles are able to absorb this perspiration. The main benefit of a WOODEN shoe tree is the quick absorption away from the linings and insoles of this moisture under tension. Without a wooden shoe tree, the linings (and therefore the uppers) would loose this moisture slowly, and contract when the moisture leaves. The shrinking/expanding process that occurs without the use of shoe trees cause the linings to deteriorate much more quickly than they otherwise should. The most popular wood used in the manufacture of shoe trees in the US is Cedar (which is light, absorbs very well and deodorizes) while Birch is most often seen in Europe, as Cedar is not native there. Both work equally well, in my opinion, while metal and plastic are to be avoided, as neither absorbs very well. As for design, a split front (the tension is side-to-side) with a full heel and handle is very versatile, but many options are available.
http://www.woodlore.com/
http://www.rstco.com/
http://www.dunkelman.com/
True shoe aficionados can argue for hours over whether wax or cream is the most effective polish for their prized footwear. Both are effective, and the use of one or the other is certainly necessary for the proper upkeep of your shoes.
Paste (Wax) Polish
Finding the ‘recipe’ that manufacturers use for their paste, or wax, polish is as difficult as prying a BBQ sauce recipe from a Texan - can’t seem to be done. Nevertheless, in examining the Material Handling Safety Datasheets that the government requires of these concoctions, it appears that the overwhelming ingredient is Stoddard Solvent (Naphtha) which, in the case of Kiwi (division of Sara Lee) and Kelly’s (Fiebings, Inc. in Milwaukee) exceeds 90%. The two other popular shoe polish brands here, Lincoln and Angelus, do not make their MSDS as readily available, so I cannot speak to their main ingredient, but both seem to contain more pigment/waxes than the more popular Kiwi*. A notable exception is the Avel wax polishes (Saphir and Medaille D’Or) which both use a turpentine (natural) base. All use some combination of Carnauba and Beeswax as a binder.
Despite this information, which would seem to counter-act the marketing messages of these products, all are useful in the general upkeep of the finish of fine dress shoes. A personal observation is that Lincoln and the Avel polishes are the most effective in regards to coverage, protection and filling/fixing minor scuffs and cuts.
http://www.herc.org/library/msds/shoepolish.htm
http://www.avel.es/ang/ingles/index4.html
http://www.lincolnshoepolish.com/
http://www.fiebing.com/product.asp?typeID=11
Cream Polish
Available in a huge variety of colors, Cream Polish is very similar to the harder wax polishes with the main difference being some subtraction of solvent and a corresponding addition of mineral oil, or similar ingredient. While equal in it’s ability to impart color, the cream polishes generally do not have the same ability to cover the inevitable scuffs and cuts that a leather shoe is prone to experience. In addition to the above manufacturers, others of note are Urad (Italy), Colonnil (Germany) and Smart (Turkey).
http://www.urad.it/english/01pomata.htm
Conditioner/Cleaners
The most under-used products in the shoe care market might very well be the neutral, more natural ‘cleaner & conditioner’ products. In my opinion, the continual use of these products on a weekly (or more often) basis is far more important to the overall ‘health’ of a fine leather upper than even the regular use of colored waxes and creams. Easy to apply, these products all go a long way in keeping leather supple, protected and, in the case of the brown tones, help to bring out that all important ‘patina’ that can only develop naturally thru time and attention. Containing little or no harmful chemicals, any of the following are worth investing in: Allen Edmonds Conditioner/Cleaner, Crema Alpina (Italy), Renovateur by Avel (Spain/France) and Lexol (USA).
http://www.lexol.com/
http://www.nubian1880.it/english/homepage.html
The Process
Your shoes should be polished and/or conditioned at least a couple times a month…each week, ideally. Even if you don’t do this yourself, drop a pair off at your local shoe repair shop or stop by a shine stand as often as possible. You can even purchase a set-up and give it to your favorite cobbler/bootblack and ask that they use these products to care for your shoes. If you choose to polish/clean/condition your shoes yourself, start by applying a liberal amount of one of the conditioner/cleaners mentioned above. Allow a few minutes and promptly rub briskly with a cotton or felt rag. The shoe bags that often come in the box with ‘better’ shoes are ideal for this…simply cut into large strips for your polishing use. Next, apply the appropriate shoe cream to areas that are showing the most wear. It is not necessary for the colors to match exactly (except for black, obviously), but to either blend in, or to highlight at your choosing. For example, a ‘cognac’ colored shoe might see ‘tan’, ‘mahogany’, ‘light brown’ or ‘mid-brown’ polishes; or maybe all four. Experiment. After the cream hazes over, apply another coat of cleaner/conditioner and let sit for a few minutes. Take a high quality horsehair brush (the best are from Frank-Brushes, in Germany) and brush along the sides and across the vamp (top to the tip). Next, apply your choice of wax/paste polish and, again, allow to haze over. After 5 minutes or so, brush off as before. Finally, re-apply one more coat off cleaner/conditioner, allow to dry for a minute or two, and brush again. You can stop now, or continue to a ‘spit-shine’ step, which really just involves taking and old necktie (or nylon hose), misting a little water onto your shoe, and rapidly buffing with the silk rag. The heat from the quick motion combined with a little water will ‘build’ another protective layer onto your shoe. A final step, though one I do not really recommend for most, is to use a ‘edge dye’ (we simply use leather dye from Fiebings) to dye the sole/welt edge and trim. This is tricky, and it is easy to ruin an upper if you do not do this carefully with the included dauber, so I would leave this to the cobbler, but the leather dye is readily available from Fiebings.
Find a Cobbler
Which brings me to my final suggestion in regards to proper care of your shoes…make friends with your local cobbler. If you do not use one regularly, ask around. Every town has at least one guy who has been around for awhile, and knows how to re-build good shoes. Really, what qualifies as a good shoe now, was a pretty average shoe not too long ago, so if someone has been around for a good while, chances are you will not give them anything they have not seen before. And the better the shoe they see, the better the work they will want to do. Trust me, most everything now is cardboard and paper…the older guys don’t get to work on the good stuff much any longer. And when you find the best one in your area, tell him you will pay for his best work, not just what’s on his price list. Make sure you see a group of machines (and I mean ones that have seen years of use) and lots of scraps lying around…I have yet to meet a good cobbler who had a spotless shop. Ask him how old his MacKay is…ask him who works on it (nobody does anymore, they have to do it themselves)…ask him how he builds up heel bases (next to impossible to buy ready-made anymore)…ask him where his outsoles are sourced from (the last US source for really good outsoles, WestTan, just closed up; the German stuff is the best, at the very least make sure they are not cream colored - they are cheap, should be dark tan or darker). If the guy is worth his salt, he will entertain your questions, and will give you a top notch job. Find him and patronize his shop.
...απο το www.francos.com
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Τα προιοντα saphir τα αγοραζω απο το www.valmour.fr ....δειτε το shoe polish box.........!!!!!!
- Megalos
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 43119
- Εγγραφή: Τετ Μάιος 13, 2009 3:05 am
- Τοποθεσία: Athens
- Has thanked: 40268 times
- Been thanked: 8752 times
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Γιαννη thanks a lot
σε ευχαριστουμε πολυ για την προσπαθεια σου να μας ενημερωσεις εστω και ετσι..
αυτο δειχνει οτι δεν ''καθεσαι'' αλλα αξιοποιειες τον χρονο σου οπως θα επρεπε..
μπραβο σου .. και οσον αφορα τα παπουτσια θα το δουμε και εμεις ..
να σε βλεπουμε καπου καπου ..
σε ευχαριστουμε πολυ για την προσπαθεια σου να μας ενημερωσεις εστω και ετσι..
αυτο δειχνει οτι δεν ''καθεσαι'' αλλα αξιοποιειες τον χρονο σου οπως θα επρεπε..
μπραβο σου .. και οσον αφορα τα παπουτσια θα το δουμε και εμεις ..
να σε βλεπουμε καπου καπου ..
Το watchfunclub στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!
Facebook: https://www.facebook.com/groups/118633621493682/
Instagram: https://www.instagram.com/watchfunclub/
Facebook: https://www.facebook.com/groups/118633621493682/
Instagram: https://www.instagram.com/watchfunclub/
-
- Δημοσιεύσεις: 255
- Εγγραφή: Παρ Μάιος 15, 2009 3:25 pm
- Has thanked: 0
- Been thanked: 10 times
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Μegale john lobb μπορεις να αγορασεις online μονο αν εισαι απο αμερικη ε? Εσυ τα αγορασες απο αλλο site?Megalos έγραψε:επειδη καποτε συζητησαμε για τα καλα παπουτσια για εμας τους ανδρες και μια απο της πιο αξιολογες
ειναι η John Lobb που μου συστησε ο Κωστης σας ποσταρω τα μοντελα που αγορασα
αυτα ηρθαν κατα λαθος αλλα ηταν τοσο ωραια τελικα που τα κρατησα
- Megalos
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 43119
- Εγγραφή: Τετ Μάιος 13, 2009 3:05 am
- Τοποθεσία: Athens
- Has thanked: 40268 times
- Been thanked: 8752 times
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
οχι φιλε μου τα αγορασα απο το αγγλικο σιτε απευθειας γραφοντας τους .. μου ειπαν το ποσον , τους εστειλα τα στοιχεια μου και μεσω της πιστωτικης μου
καρτας ,που τους ανεφερα τα στοιχεια, τους πληρωσα και μου τα εστειλαν γρηγοροτατα...
καρτας ,που τους ανεφερα τα στοιχεια, τους πληρωσα και μου τα εστειλαν γρηγοροτατα...
Το watchfunclub στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!
Facebook: https://www.facebook.com/groups/118633621493682/
Instagram: https://www.instagram.com/watchfunclub/
Facebook: https://www.facebook.com/groups/118633621493682/
Instagram: https://www.instagram.com/watchfunclub/
-
- Δημοσιεύσεις: 255
- Εγγραφή: Παρ Μάιος 15, 2009 3:25 pm
- Has thanked: 0
- Been thanked: 10 times
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
A μαλιστα γινεται κ αυτο ε? Πολυ ωραια παντως !! Kαλοφορετα να ειναι
Και τα berluti ειναι πολυ καλα!! Μπορει τα John Lobb να εχουν καλυτερο δερμα αλλα σχεδιαστικα μου αρεσουν αρκετα berluti.
Και τα berluti ειναι πολυ καλα!! Μπορει τα John Lobb να εχουν καλυτερο δερμα αλλα σχεδιαστικα μου αρεσουν αρκετα berluti.
- ACIDBLACK
- Δημοσιεύσεις: 872
- Εγγραφή: Παρ Μάιος 15, 2009 6:53 pm
- Τοποθεσία: οπου εχειο ζεστη σκονη και υγρασια την ημερα και τσουχτερο κρυο την νυχτα.
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
μια ειναι η ολγα ....αλλα το ονειρο ειναι μακρια γιατι για να λεμε την αληθεια θα λυπομουν να φορεσω ενα ζευγαρι all day long .....τα δυο καλα μου ζευγαρια δεν μπορω να τα φορεσω λογω deforming του ποδιου μου που σχεδον μου απαγορευει να φορεσω δετο παπουτσι.....επομενος στοχος ενα ζευγαρι κρητικα στηβανια !!!
η σοβαροτητα ειναι η ασπιδα των ηλιθιων
-Montesqueieu
η σοβαροτητα συνιστα καταφανεστατο συμπτωμα δυσπεψιας
-Friedrich Nietzhe
-Montesqueieu
η σοβαροτητα συνιστα καταφανεστατο συμπτωμα δυσπεψιας
-Friedrich Nietzhe
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Τα παπούτσια είναι για να φοριούνται και τα καλά παπούτσια, ακόμη περισσότερο, αφού δεν παθαίνουν τίποτα...
Ένα ζευγάρι John Lobb μπορεί να ζήσει και 50 χρόνια, φτάνει να μην τα φοράς την επόμενη ημέρα, να μην τα στεγνώνεις κοντά σε ζεστή πηγή αν βραχούν, να τους φοράς καλαπόδια πάντα και να τους βάζεις κερί (αυτό εξαρταται από πως θα τα "μάθεις".
Βέβαια έχει σημασία πως πατάει κανείς. Υπάρχουν άνθρωποι που το βάδισμά τους καταστρέφει τα παπούτσια εντελώς. Εμένα ένα ζευγάρι που έχω φορέσει καιρό, έχει μια σόλα σαν να την έτριψες με γυαλόχαρτο συμμετρικά...
Αυτό σημαίνει ότι εχω παπούτσια που φοράω πολλά χρόνια και δεν έχουν σχεδόν καμία φθορά..
Η αλήθεια είναι βέβαια ότι αν ζούσα στο Παρίσι θα τους έκανα service πολύ πιο εύκολα, ενώ τώρα να τα στείλω και να τα περιμένω, μου είναι λίγο δύσκολο.
Στην Αθήνα δεν έχω βρει κάτι σοβαρό σε επισκευή ή συντήρηση.
Κάποτε μάλιστα μου έτυχε έξω από γνωστό κατάστημα επισκευής παπουτσιών στην Αθήνα να μου ξεκολλήσει το τακούνι σε ένα παπούτσι John Lobb. Μπήκα μέσα και ζήτησα να το βάλουν στη θέση του και να το καρφώσουν. Όταν είδα πως το "χούφτωνε" το παπούτσι με τα βρωμόχερά του ο υπάλληλος (ήταν και ανοιχτόχρωμο το παπούτσι, ενώ τα χέρια του κατάμαυρα) κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό. Του λέω "αν θέλετε, μην τα πιάνετε από πάνω, γιατί θα λερωθεί το δέρμα" Τίποτα αυτός. Του το ξαναλέω. Τίποτα.
Γυρίζω και του λεω "αν σου πω ότι στοιχίζουν όσο 2 μισθοί σου, θα καταλάβεις;"
Του έπεσαν τα χέρια. Ήρθε και ο υπεύθυνος και τον μάλωσε.
Μου την έσπασε περισσότερο ότι προφανώς δεν είχε την δυνατότητα να καταλάβει τι ήταν αυτό που κρατούσε στα χέρια του ενώ ήταν η δουλειά του το παπούτσι και προφανώς δεν βλέπει τέτοιας ποιότητας συχνά. Αντί να το σεβαστεί και να θαυμάσει το δέρμα, αυτός ούτε πήρε είδηση.
Ένα ζευγάρι καλά στηβάνια το έχω σκεφτεί και εγώ (ως συλλογή, όχι για να πάω στο Σαλόνι της Γενεύης και να με δείχνουν με το δάχτυλο), αλλά θα πρέπει να βρει κανείς τον καλύτερο στην Κρήτη. Αν μάθεις κάτι πες μας.
Όπως έχω βρει παλιά στο Μέτσοβο έναν απίστευτο στα τσαρούχια..
Θα έπαιρνα ένα ζευγάρι, αλλά να είναι άψογα (εννοείται πάλι όχι για να τα φοράω...)
Τώρα για τις ιδιαιτερότητες στο πόδι γι αυτό υπάρχουν τα sur mesure για να αντιμετωπίζουν ακριβώς την ιδιομορφία του κάθε ποδιού. Τα πληρώνεις βέβαια 3-4 φορές περισσότερο από αυτά που αντιστοιχούν στα κλασικά νούμερα και γίνονται με βάση ένα γενικό καλαπόδι.
Τα Berluti έχουν ωραία φόρμα, πιο μοντέρνα από τα JL, αλλά ως ιταλικά είναι και λίγο πιο φιγουρατζίδικα. Ταιριάζουν βέβαια πιο πολύ με τζην κλπ.
Η πατίνα που δημιουργούν στα παπούτσια τους με ξενίζει. Είναι ωραία όταν έχει έρθει μόνη της με την κατάλληλη περιποίηση, με τον χρόνο (μερικούς αιώνες), αλλά να παίρνεις το παπούτσι καινούργιο και να μοιάζει ότι είναι του 1600, μου κάνει κομμάτι περίεργο. Σα να αγοράζεις σημερινό μοντέλο της Mercedes με προφυλακτήρα νίκελ...
Βέβαια αυτή η "θεατρινίστικη" αισθητική ταιριάζει πολύ στην ιταλική προέλευση, αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για την μοναδική χώρα στον κόσμο, που οι γυναίκες βάζουν ρουζ (εκτός από τα μάγουλα όπως όλες οι άλλες γυναίκες στον κόσμο) ΚΑΙ στο μέτωπο!
Παλαιότερα είχα κάνει στο Status μια "κόντρα" με τον Λάκη Γαβαλά, όπου αυτός υποστήριζε τα Berluti και εγώ τα John Lobb.
Φιλικά
Κωστής
Ένα ζευγάρι John Lobb μπορεί να ζήσει και 50 χρόνια, φτάνει να μην τα φοράς την επόμενη ημέρα, να μην τα στεγνώνεις κοντά σε ζεστή πηγή αν βραχούν, να τους φοράς καλαπόδια πάντα και να τους βάζεις κερί (αυτό εξαρταται από πως θα τα "μάθεις".
Βέβαια έχει σημασία πως πατάει κανείς. Υπάρχουν άνθρωποι που το βάδισμά τους καταστρέφει τα παπούτσια εντελώς. Εμένα ένα ζευγάρι που έχω φορέσει καιρό, έχει μια σόλα σαν να την έτριψες με γυαλόχαρτο συμμετρικά...
Αυτό σημαίνει ότι εχω παπούτσια που φοράω πολλά χρόνια και δεν έχουν σχεδόν καμία φθορά..
Η αλήθεια είναι βέβαια ότι αν ζούσα στο Παρίσι θα τους έκανα service πολύ πιο εύκολα, ενώ τώρα να τα στείλω και να τα περιμένω, μου είναι λίγο δύσκολο.
Στην Αθήνα δεν έχω βρει κάτι σοβαρό σε επισκευή ή συντήρηση.
Κάποτε μάλιστα μου έτυχε έξω από γνωστό κατάστημα επισκευής παπουτσιών στην Αθήνα να μου ξεκολλήσει το τακούνι σε ένα παπούτσι John Lobb. Μπήκα μέσα και ζήτησα να το βάλουν στη θέση του και να το καρφώσουν. Όταν είδα πως το "χούφτωνε" το παπούτσι με τα βρωμόχερά του ο υπάλληλος (ήταν και ανοιχτόχρωμο το παπούτσι, ενώ τα χέρια του κατάμαυρα) κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό. Του λέω "αν θέλετε, μην τα πιάνετε από πάνω, γιατί θα λερωθεί το δέρμα" Τίποτα αυτός. Του το ξαναλέω. Τίποτα.
Γυρίζω και του λεω "αν σου πω ότι στοιχίζουν όσο 2 μισθοί σου, θα καταλάβεις;"
Του έπεσαν τα χέρια. Ήρθε και ο υπεύθυνος και τον μάλωσε.
Μου την έσπασε περισσότερο ότι προφανώς δεν είχε την δυνατότητα να καταλάβει τι ήταν αυτό που κρατούσε στα χέρια του ενώ ήταν η δουλειά του το παπούτσι και προφανώς δεν βλέπει τέτοιας ποιότητας συχνά. Αντί να το σεβαστεί και να θαυμάσει το δέρμα, αυτός ούτε πήρε είδηση.
Ένα ζευγάρι καλά στηβάνια το έχω σκεφτεί και εγώ (ως συλλογή, όχι για να πάω στο Σαλόνι της Γενεύης και να με δείχνουν με το δάχτυλο), αλλά θα πρέπει να βρει κανείς τον καλύτερο στην Κρήτη. Αν μάθεις κάτι πες μας.
Όπως έχω βρει παλιά στο Μέτσοβο έναν απίστευτο στα τσαρούχια..
Θα έπαιρνα ένα ζευγάρι, αλλά να είναι άψογα (εννοείται πάλι όχι για να τα φοράω...)
Τώρα για τις ιδιαιτερότητες στο πόδι γι αυτό υπάρχουν τα sur mesure για να αντιμετωπίζουν ακριβώς την ιδιομορφία του κάθε ποδιού. Τα πληρώνεις βέβαια 3-4 φορές περισσότερο από αυτά που αντιστοιχούν στα κλασικά νούμερα και γίνονται με βάση ένα γενικό καλαπόδι.
Τα Berluti έχουν ωραία φόρμα, πιο μοντέρνα από τα JL, αλλά ως ιταλικά είναι και λίγο πιο φιγουρατζίδικα. Ταιριάζουν βέβαια πιο πολύ με τζην κλπ.
Η πατίνα που δημιουργούν στα παπούτσια τους με ξενίζει. Είναι ωραία όταν έχει έρθει μόνη της με την κατάλληλη περιποίηση, με τον χρόνο (μερικούς αιώνες), αλλά να παίρνεις το παπούτσι καινούργιο και να μοιάζει ότι είναι του 1600, μου κάνει κομμάτι περίεργο. Σα να αγοράζεις σημερινό μοντέλο της Mercedes με προφυλακτήρα νίκελ...
Βέβαια αυτή η "θεατρινίστικη" αισθητική ταιριάζει πολύ στην ιταλική προέλευση, αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για την μοναδική χώρα στον κόσμο, που οι γυναίκες βάζουν ρουζ (εκτός από τα μάγουλα όπως όλες οι άλλες γυναίκες στον κόσμο) ΚΑΙ στο μέτωπο!
Παλαιότερα είχα κάνει στο Status μια "κόντρα" με τον Λάκη Γαβαλά, όπου αυτός υποστήριζε τα Berluti και εγώ τα John Lobb.
Φιλικά
Κωστής
Re: ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
Θα ήθελα να συμπληρώσω ότι τα παπούτσια κατασκευάζονται από δέρμα και το δέρμα είναι ζωντανό υλικό και δεν παθαίνει τίποτα με τη χρήση. Απλά πατινάρεται και γίνεται πιο όμορφο. Ακόμη και τα σημάδια που μπορεί να αποκτήσει είναι όμορφα όταν φαίνεται ότι έχουν συντηρηθεί σωστά.
Θυμάμαι μια φορά γύρισα στις 2 το πρωί στο σπίτι μου και διαπίστωσα ότι κατά την διάρκεια του φαγητού, αρκετές ώρες πριν, είχε πέσει μια σταγόνα μαγιονέζα στη μύτη του παπουτσιού μου! Τα παπούτσια ήταν ανοιχτό χρώμα, μπεζ λαδί (ardilla, λέγεται) και βέβαια η μαγιονέζα έχει λάδι, λεμόνι, αυγό, όλα που δεν λεκιάζουν, εκτός από σοκολάτα!...
Το σκούπισα και του έβαλα λίγο ψύχα ψωμιού να ρουφήξει (όσο γινόταν) το λάδι...
Την άλλη μέρα το πέρασα κερί. Και ξανα μετά από λίγες ημέρες.
Σήμερα μερικά χρόνια μετά, αν το προσέξεις έχει μείνει μια σκιά. Κάνει γνωστό στους άλλους ότι δεν τα αγόρασα χθες και σε μένα θυμίζει την ιστορία της μαγιονέζας.
Ένα Stradivarius είναι γεμάτο τις περισσότερες φορές από σημάδια του παρελθόντος. Και είναι φυσικό μέσα σε 3 αιώνες να μην έχει μείνει ανέπαφο.
Σας διαβεβαιώ ότι το τσέλο μου, ήταν πολύ πιο ξενέρωτο οταν το αγόρασα, απ' ότι τώρα μετά κάποια ατυχήματα, που του έδωσαν "ηλικία". Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τον ήχο του...
Το να λυπόμαστε τα παπούτσια και να μην τα φοράμε, είναι σα να αγοράσεις ένα άλογο κούρσας και να το αφήνεις στον στάβλο, για να μη ...χαλάσει από την χρήση!.....
Φιλικά
Κωστής
Θυμάμαι μια φορά γύρισα στις 2 το πρωί στο σπίτι μου και διαπίστωσα ότι κατά την διάρκεια του φαγητού, αρκετές ώρες πριν, είχε πέσει μια σταγόνα μαγιονέζα στη μύτη του παπουτσιού μου! Τα παπούτσια ήταν ανοιχτό χρώμα, μπεζ λαδί (ardilla, λέγεται) και βέβαια η μαγιονέζα έχει λάδι, λεμόνι, αυγό, όλα που δεν λεκιάζουν, εκτός από σοκολάτα!...
Το σκούπισα και του έβαλα λίγο ψύχα ψωμιού να ρουφήξει (όσο γινόταν) το λάδι...
Την άλλη μέρα το πέρασα κερί. Και ξανα μετά από λίγες ημέρες.
Σήμερα μερικά χρόνια μετά, αν το προσέξεις έχει μείνει μια σκιά. Κάνει γνωστό στους άλλους ότι δεν τα αγόρασα χθες και σε μένα θυμίζει την ιστορία της μαγιονέζας.
Ένα Stradivarius είναι γεμάτο τις περισσότερες φορές από σημάδια του παρελθόντος. Και είναι φυσικό μέσα σε 3 αιώνες να μην έχει μείνει ανέπαφο.
Σας διαβεβαιώ ότι το τσέλο μου, ήταν πολύ πιο ξενέρωτο οταν το αγόρασα, απ' ότι τώρα μετά κάποια ατυχήματα, που του έδωσαν "ηλικία". Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τον ήχο του...
Το να λυπόμαστε τα παπούτσια και να μην τα φοράμε, είναι σα να αγοράσεις ένα άλογο κούρσας και να το αφήνεις στον στάβλο, για να μη ...χαλάσει από την χρήση!.....
Φιλικά
Κωστής